استراتژی شما برای توسعه کسب‌وکارتان چیست؟

برای توسعه کسب‌وکار خود لازم است منابع انسانی را در زمان مناسب استخدام و تعادلی بین رویکرد کیفی و کمی ایجاد کنید. همچنین برای اینکه از دور رقابت خارج نشوید باید به نیازهای مشتری توجه کنید. توجه به نیازهای مشتری از این رو مهم است که می‌تواند راه کسب‌وکار شما را مشخص کند.

در برابر مسائل از گفتن «من وقت ندارم» دست بکشید. همیشه شروع هر چیزی، سخت‌ترین قسمت آن است. پس بهتر است سریع شروع کنید و کار را عقب نیاندازید. در نهایت نوآوری در همه‌ی مراحل را هرگز فراموش نکنید که این مورد از حیاتی‌ترین مسائل کسب‌‍وکارهاست. اما در واقع سوال اصلی این است که چطور نوآوری باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود؟

چگونه نوآوری استراتژیک می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند؟

نوآوری استراتژیک چارچوب محکمی است که استراتژی‌های رشد، دسته‌بندی محصولات جدید، خدمات یا مدل‌ کسب‌وکار را مشخص می‌کند و به عبارتی ارزش جدید و قابل توجهی را برای مصرف‌کنندگان، مشتریان و شرکت ایجاد ‌می‌کند.

نوآوری استراتژیک مستلزم یک رویکرد جامع است که در سطوح مختلف عمل کند. ممکن است لازم باشد برای اطمینان از درک ارزش پیشنهادی مشتری، به رقابت بپردازید یا به عنوان مثال استراتژی بازار خود را ارزیابی کنید. برای اینکه استراتژی خود را با موفقیت توسعه دهید، باید بتوانید چهار سوال کلیدی را پاسخ دهید:

۱. مشتریان من چه کسانی هستند؟

۲. محصول برای رضایت مشتری به چه چیزی احتیاج داره و چه چیزی مناسب آن است؟

۳. دسترسی مشتری به محصول چگونه است؟

۴. چرا مشتری به این محصول نیاز دارد؟

بر اساس قابلیت‌های شرکت و انتظارات مصرف‌کننده، یک ترکیب محصول برنده ایجاد کنید. یک استراتژی و نقشه راه برای کسب ‌وکار خود ایجاد کنید که هم به نفع مشتری و هم کسب‌وکار باشد و ارزش هدفمند و ملموسی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهد.

چرا مشاغل به نوآوری استراتژیک نیاز دارند؟

طراحی نوآوری استراتژیک شما را مجبور می‌کند تا به حوزه‌هایی از کسب‌وکارتان که آن‌ها را بررسی نمی‌کردید، بپردازید.

برای مثال فرایند بازاریابی و فروش را در نظر بگیرید. تلاش‌های زیادی برای توسعه و عرضه محصول انجام می‌شود که به دلیل ارتقا یا انتشار نسخه جدید، ممکن است عمر این تلاش‌ها کوتاه باشد. اگر نحوه‌ی استفاده و قیمت آن مناسب بازار نباشد، به احتمال زیاد فروش مطابق برنامه‌ریزی انجام نمی‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تیم باید دید بلند مدت و وسیع‌تری داشته‌باشد. بسیاری از ما درگیر تمرکز بر روی دید کوتاه‌مدت به نام «کوتاه‌مدت‌‌بینی بازاریابی» هستیم، مفهومی که توسط یک استاد بازاریابی از مدرسه بازرگانی هاروارد به نام تئودور لویت «Theodore Levitt» شرح داده شده است.

برخلاف تصوری که خیلی‌ها دارند، برای تعیین خواسته یا نیاز مشتری، به جای تولید محصول یا خدماتی که فکر می‌کنیم نیاز مشتری است، باید زمان صرف شود تا بتوان با بررسی رفتار مشتری و نیازهای او بهترین محصول یا خدمت را ارائه کرد.

لویت می‌گوید: «مردم دریلی که چهار اینچ باشد، نمی‌خواهند بلکه سوراخ به عمق چهار اینچ می‌خواهند».

این موضوع، دو بخش اساسی یک کسب‌وکار است: نوآوری و مارکتینگ

نقش نوآوری و مارکتینگ در کسب‌وکار

نقش مارکتینگ این است که درک عمیقی از بازار، ترند یا روندهای پیش ‌رو و همچنین حس واضحی از نیاز مصرف‌کنندگان داشته باشد.

هنگامی که نیاز مشتری، بازار و هر بخشی که متمرکز بر آن هستید را می‌دانید، باید یک راهکار ابتکاری ارائه دهید که منحصر به فرد یا نوین بوده و ارزش قابل لمسی را به کسب‌وکار ببخشد. این راهکار نیز باید بر اساس تحقیقات و بازخوردها، آزمایش و اصلاح شود تا به بهترین نتیجه برسید.

ارزش پیشنهادی مشتری را می‌توان با پرسیدن موارد زیر تعیین کرد:

۱. چه ارزشی ارائه می‌کنیم؟

۲. هدف رسیدن به چه کسانی است؟

۳. چگونه به آنها خواهیم رسید؟

این ارزش پیشنهادی مهم‌ترین جنبه برای مشتریان شما است. مشتریان شما به این که با خرید محصول شما چگونه زندگی خود را ارتقا می‌دهند و چه مزایایی برای آن‌ها دارد، اهمیت می‌دهند. وظیفه‌ی شما این است که مهم‌ترین چیزی را که مشتری به آن اهمیت می‌دهد یا برای او دغدغه است را مشخص کنید.